Som småbarnspappa er jeg veldig opptatt av hva jeg putter i disse små kroppene jeg er så heldig å ha fått ansvar for. Jeg forsøker å kjøpe økologisk når det gir mening og lager mat fra bunn når det er tid og rom for det.

Det er ikke mange år siden jeg kunne lese i alle aviser hvor smart det var å velge EMV(egne merkevarer) siden produktene stort sett var billigere, de var produsert på de samme fabrikkene, og innholdet var stort sett det samme. Som denne artikkelen fra 2016, ikke så smart likevel ser vi nå.

Jeg har lagt merke til at egne merkevarer etterhvert dominerer matvarehyllene fullstendig hos de fleste kjedene. Rema1000 har etterhvert kun sine egne R produkter, mens KIWI stort sett er dominert av Eldorado og First Price.

Det flotte med EMV (egne merkevarer) er at forbrukerne ikke lengre kan sammenligne priser da de rett og slett ikke lengre er sammenlignbare. Bra for matvarekjedene, ikke så bra for oss forbrukere.

Her om dagen var jeg i en Rema1000 butikk og skulle kjøpe noe så enkelt som erter bare for å kunne konstatere at Findus ikke lengre var velkommen der. Kun erter fra merket R (EMV) var å finne i frysedisken.

Problemet med EVM

Så hva er egentlig problemet med egne merkevarer? Er det så farlig da? Ja det er faktisk helt uholdbart. EMV brukes til å presse ut de tradisjonelle leverandørene ved å først prise EMV veldig billig slik at forbrukeren velger disse fremfor dyrere tradisjonelle merkevarer.

Deretter fases de dyrere merkevarene ut siden de har lav etterspørsel (på grunn av prisdifferensieringen).

I tillegg om man sammenligner innholdsfortegnelsene på EMV i det som skal være erstatningsproduktene vil man fort se hvorfor EMV er billigere i innkjøp for butikkene.

Kvalitetsråvarer er erstattet med dårlige erstatningråvarer, de består ofte av ultraprosseserte ingredienser, og de er produsert i lavkostland uten de samme reglene til matvaresikkerhet. Altså de er til kun for å øke profitten til kjedene og kortreist trygg mat er ikke akkurat i fokus.

Nå har matvarekjedene ingen samfunnsoppdrag da de eksisterer kun for å skape profitt til eierne. Sånn sett burde det ikke være noen stor overraskelse at kjedene gjør det som er mandatet deres, nemlig å skape høyest mulig overskudd for eierne sine.

Hva kan vi forbrukere gjøre?

Det enkleste vi kan gjøre er å velge bort disse produktene og med det si klart ifra at dette ikke er noe vi vil ha – så jeg slår herved et slag for en kollektiv boycott av kjedenes EMV – det finnes selvfølgelig unntak også her, selv kjøper jeg Kolonihagen og Anglamark produkter profilert som økologiske og et bedre valg for miljøet. Jeg blir sikkert lurt også her men det føles hvertfall bedre.

Benytt uavhengige butikker

I Oslo finnes det noen helt fantastiske butikker som er helt fri for EMV, det er ikke helt sant ettersom de faktisk produserer egne middager, sauser og produkter. Forskjellen er at her er det faktisk smak og innhold som står i fokus, og ikke nødvendigvis pris. Her er et lite utvalg som i tillegg til å ha et godt utvalg av god mat også er åpent i påska.

Kolibri Kolonial
Juels 33 Kolonial
Gutta på Haugen

For mer utdyping av temaet EMV anbefaler jeg å følge disse instagramkontoene :
Anders Norstad Blogg
Styrunna